moodle/lang/pl/help/forum/ratings.html

48 lines
3.9 KiB
HTML
Raw Normal View History

2004-02-12 22:17:44 +00:00
Poszczeg<EFBFBD>lne posty mo<6D>na ocenia<69> przy pomocy skali opartej na teorii <strong> odr<64>bnego poznania i powi<77>zanego poznania</strong>.
2003-08-19 08:08:42 +00:00
2004-02-12 22:17:44 +00:00
Teoria ta mo<6D>e pom<6F>c na nowo spojrze<7A> na stosunki mi<6D>dzyludzkie. Opisuje dwa r<><72>ne sposoby uczenia si<73> i oceniania tego co widzimy i s<>yszymy.
2003-08-19 08:08:42 +00:00
2004-02-12 22:17:44 +00:00
Mimo, i<> ka<6B>dy z nas mo<6D>e wykorzystywa<77> te dwie metody w r<><72>nym stopniu w r<><72>nych sytuacjach, warto wyobrazi<7A> sobie dwie przyk<79>adowe osoby. Jedna z nich jest pos<6F>uguje si<73> g<><67>wnie odr<64>bnym poznaniem (Ja<4A>), a druga g<><67>wnie poznaniem powi<77>zanym (Ma<4D>gosia).
2003-08-19 08:08:42 +00:00
<ul>
<li>Ja<EFBFBD> chce zachowywa<77> "obiektywizm" w najwi<77>kszym mo<6D>liwym stopniu, nie anga<67>uj<75>c swych uczu<7A>
2004-02-12 22:17:44 +00:00
ani emocji. W dyskusji z lud<75>mi, kt<6B>rzy maj<61> odmienne zdanie, Ja<4A> woli broni<6E> swych racji u<>ywaj<61>c logiki do znajdywania luk w racjach przedstawianych przez rozm<7A>wc<77>w. Do nowych pogl<67>d<EFBFBD>w podchodzi krytycznie, chyba, <20>e s<> one faktami popartymi przez ciesz<73>ce si<73> dobr<62> opini<6E> <20>r<EFBFBD>d<EFBFBD>a takie jak ksi<73><69>ki, szanowani nauczyciele, lub w<>asne bezpo<70>rednie do<64>wiadczenie. Ja<4A> w du<64>ym stopniu pos<6F>uguje si<73> <strong>poznaniem odr<64>bnym</strong>.
2003-08-19 08:08:42 +00:00
</li>
2004-02-12 22:17:44 +00:00
<li>Ma<EFBFBD>gosia jest bardziej wra<72>liwa na ludzi. Ma rozwini<6E>t<EFBFBD> empati<74> i cz<63>sto s<>ucha innych oraz zadaje im pytania tak d<>ugo a<> ma wra<72>enie, <20>e potrafi powi<77>za<7A> i &quot;zrozumie<EFBFBD> sprawy z ich punktu widzenia&quot;. Uczy si<73> poprzez wymian<61> do<64>wiadcze<7A>, kt<6B>re zaowocowa<77>y zdobyciem wiedzy u innych os<6F>b. W rozmowach unika konfrontacji i cz<63>sto, je<6A>li znajdzie spos<6F>b, stara si<73> pomaga<67> drugiej osobie, sugeruj<75>c logiczne rozwi<77>zania. Ma<4D>gosia w bardzo du<64>ym stopniu wykorzystuje <strong>poznanie powi<77>zane</strong>.</li>
2003-08-19 08:08:42 +00:00
</ul>
2004-02-12 22:17:44 +00:00
Czy w powy<77>szych przyk<79>adach zauwa<77>y<EFBFBD>e<EFBFBD>, <20>e poznaniem odr<64>bnym pos<6F>uguje si<73> m<><6D>czyzna, a powi<77>zanym kobieta? Niekt<6B>re badania wykazuj<75>, <20>e statystycznie jest to pewna prawid<69>owo<77><6F>, cho<68> poszczeg<65>lne osoby mog<6F> plasowa<77> si<73> w dowolnym miejscu pomi<6D>dzy tymi dwoma skrajno<6E>ciami.
Dla wsp<73><70>pracuj<75>cej i efektywnej grupy ucz<63>cych si<73> najlepiej by<62>oby gdyby wszyscy mogli stosowa<77> OBA sposoby poznania.
W szczeg<65>lnej sytuacji, tak jak na forum on-line pojedynczy post danej osoby mo<6D>e ujawnia<69> jedn<64> z tych dw<64>ch cech lub nawet obie. Osoba, kt<6B>ra og<6F>lnie pos<6F>uguje si<73> poznaniem powi<77>zanym mo<6D>e wysy<73>a<EFBFBD> sygna<6E> typowy dla poznania odr<64>bnego i odwrotnie. Celem oceny ka<6B>dego postu przy pomocy tej skali jest:</p>
2003-08-19 08:08:42 +00:00
<blockquote>
2004-02-12 22:17:44 +00:00
a) pom<6F>c Tobie w zastanawianiu si<73> nad opisanymi tu kwestiami w trakcie czytania post<73>w
b) przedstawi<77> ka<6B>demu autorowi opinie na temat tego, jak postrzegani s<> przez innych
2003-08-19 08:08:42 +00:00
</blockquote>
2004-02-12 22:17:44 +00:00
Wynik<EFBFBD>w nie stosuje si<73> do oceny student<6E>w, lecz do usprawnienia komunikacji i procesu uczenia si<73>.
2003-08-19 08:08:42 +00:00
<hr>
2004-02-12 22:17:44 +00:00
Je<EFBFBD>li jeste<74> zainteresowany bardziej szczeg<65><67>owymi informacjami, odsy<73>amy do publikacji autor<6F>w tych koncepcji:
2003-08-19 08:08:42 +00:00
<ul>
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., &amp; Tarule, J.M. (1986).
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
NY: Basic Books.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking &amp; connected knowing. Liberal
education, 75(5), 14-19.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &amp;</li>
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
by &#8220;Women&#8217;s Ways of Knowing&#8221; (pp. 205-247). New York, NY:
Basic Books.</li>
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., &amp; Mansfield,
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., &amp; Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
<br>
</li>
</ul>