<P>Yksitt<EFBFBD>iset viestit voidaan luokitella k<>ytt<74>en asteikkoa, joka perustuu teoriaan eristyv<79>st<73> ja sosiaalisesta osaamisesta (separate knowing, connected knowing).<7p>
<p>T<EFBFBD>m<EFBFBD> teoria voi auttaa sinua tarkastelemaan ihmisten v<>list<73> vuorovaikutusta uudella tavalla. Se kuvaa kahta erilaista tapaa, joilla voimme arvioida ja oppia asioita, joita n<>emme ja kuulemme.</p>
<p>Vaikka jokainen meist<73> k<>ytt<74><74> molempia n<>ist<73> metodeista vaihtelevasti eri tilanteissa, voi olla hy<68>dyllist<73> ajatella esimerkkin<69> kahta henkil<69><6C>, joista toinen (Jukka) on enimm<6D>kseen eristyv<79> osaaja (separate knower) ja toinen (Mari) enimm<6D>kseen sosiaalinen osaaja (connected knower).</p>
<li> Jukka haluaa olla mahdollisimman objektiivinen ja eik<69> sekoittaa tunteita ja tosiasioita kesken<65><6E>n. Keskustellessaan sellaisten ihmisten kanssa, joiden ajatukset poikkeavat h<>nen omistaan, h<>n haluaa puolustaa omia n<>k<EFBFBD>kantojaan etsim<69>ll<6C> aukkoja vastustajansa logiikasta. H<>n on suhtautuu kriittisesti uusiin ajatuksiin, elleiv<69>t ne ole oikeasi todistettuja faktoja arvossapidetyist<73> l<>hteist<73> kuten oppikirjoista, arvostetuilta opettajilta tai perustu h<>nen omiin suoriin kokemuksiinsa. Jukka on selv<6C>sti eristyv<79> osaaja.</li>
<li> Mari on herkempi muille ihmisille. H<>n on empaattinen, kuuntelee ja kyselee, kunnes tuntee p<><70>sseens<6E> yhteisymm<6D>rrykseen keskustelukumppaninsa kanssa. H<>n oppii jakamalla kokemuksia ja etsim<69>ll<6C> tietoa muista ihmisist<73>. Keskustellessaan toisten kanssa h<>n v<>ltt<74><74> vastakkainasetteluja ja haluaa auttaa toista henkil<69><6C> esitt<74>m<EFBFBD>ll<6C> loogisia ehdotuksia, jos se suinkin on mahdollista. Mari on selv<6C>sti sosiaalinen osaaja.</li>
<p>Huomasitko, ett<74> esimerkeiss<73> eristyv<79> osaaja oli mies ja sosiaalinen osaaja nainen? Er<45><72>t tutkimukset ovat osoittaneet, ett<74> asia on usein n<>in, vaikka yksitt<74>iset henkil<69>t voivatkin sijoittua mihin tahansa n<>iden <20><>rip<69>iden v<>liin.</p>
<p>Yhteisty<EFBFBD>kykyisen ja tehokkaan opiskelijaryhm<68>n toiminnan kannalta voi olla parasta, ett<74> kaikki osaisivat hy<68>dynt<6E><74> MOLEMPIA oppimistapoja.</p>
<p>Erityistilanteessa, kuten online-foorumissa, yhden henkil<69>n l<>hett<74>m<EFBFBD> viesti saattaa edustaa jompaakumpaa tai jopa molempia n<>ist<73> tapauksista. Henkil<69>, joka yleens<6E> on selke<6B>sti sosiaalinen, saattaa l<>hett<74><74> hyvin eristyv<79>lt<6C> kuulostavan viestin ja p<>invastoin. Viestien luokittelemisen tarkoitus on:</p>
<li> Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.</li>
<li> Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
<li> Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.</li>
<li> Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by "Women's Ways of Knowing" (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.</li>
<li> Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
<li> Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.</li>