mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-02-04 07:09:19 +01:00
63 lines
4.1 KiB
HTML
63 lines
4.1 KiB
HTML
|
<P ALIGN=CENTER><B>Classificatie van het forum</B></P>
|
|||
|
|
|||
|
<P>Individuele bijdragen kunnen beoordeeld worden door gebruik te maken van een
|
|||
|
schaal, gebaseerd op de <strong>separate and connected knowing</strong> theorie.
|
|||
|
|
|||
|
<p>Deze theorie kan je helpen om de menselijke interacties op een nieuwe manier te
|
|||
|
bekijken. Hij beschrijft twee methodes waarmee geleerd kan worden uit onze omgeving en hoe we
|
|||
|
onze omgeving kunnen beoordelen.
|
|||
|
<p>Hoewel elk van ons beide methodes in verschillende hoeveelheden en op verschillende momenten
|
|||
|
door elkaar gebruikt, is het nuttig om twee mensen te bedenken als voorbeeld: <20><>n die vooral een
|
|||
|
separate knower is (Jan) en een tweede die vooral connected knower is (Marie).</p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>Jan blijft het liefst zo objectief mogelijk, zonder zijn gevoelens en emoties in zijn waarnemingen
|
|||
|
te betrekken. In discussies met anderen die van mening verschillen, zal hij zijn eigen mening verdedigen.
|
|||
|
Hij zal daarbij logica gebruiken om tekortkomingen te ontdekking in de opinie van de tegenstrevers.
|
|||
|
Hij blijft critisch naar nieuwe idee<65>n toe, zelfs al zijn ze bewezen feiten, gedocumenteerd door boeken, gerespecteerde
|
|||
|
leraars of eigen ervaringen. Jim is een <strong>separate knower</strong>.<br><br>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>Marie is gevoelig naar anderen toe. Ze is toont veel empathie, luistert actief en stelt vragen tot ze
|
|||
|
zich met de anderen verbonden voelt en de dingen begrijpt van uit hun standpunt.
|
|||
|
Ze leert door de ervaringen te delen die geleid hebben tot de kennis die ze bij anderen vindt. Als ze met anderen
|
|||
|
praat, zal ze de confrontatie vermijden. Als ze kan, zal ze anderen proberen te helpen met logische suggesties.
|
|||
|
Mary is een sterke <strong>connected knower</strong>.</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<p>Heb je opgemerkt dat in deze voorbeelden de separate knower een man is en de connected knower een vrouw ?
|
|||
|
Sommige studies hebben statistisch aangetoond dat het inderdaad zo is, al kan elk individu zich gelijk waar
|
|||
|
in het spectrum tussen deze twee uitersten bevinden.</p>
|
|||
|
<p>Voor een effici<63>nt samenwerkende groep leerlingen is het best dat iedereen beide methodes van leren kan
|
|||
|
gebruiken.</p>
|
|||
|
<p>In sommige situaties, zoals op een online forum, kan een enkele bijdrage van een persoon
|
|||
|
<EFBFBD><EFBFBD>n of zelfs beide kenmerken laten zien. Iemand die gewoonlijk erg connected is, kan een bijdrage posten
|
|||
|
die erg separate klinkt, en omgekeerd. Het doel van het classificeren van elke bijdrage op deze schaal is om:</p>
|
|||
|
<blockquote>
|
|||
|
<p>a) je te helpen nadenken over deze dingen als je de bijdrage van iemand leest.<br>
|
|||
|
b) feedback geven aan de schrijver van de bijdrage over hoe hij door anderen gezien wordt.</p>
|
|||
|
</blockquote>
|
|||
|
<p>De resultaten worden niet gebruikt om de leerlingen op een of andere manier te beoordelen, ze worden alleen gebruikt
|
|||
|
om de communicatie en het leren te verbeteren.</p>
|
|||
|
<hr>
|
|||
|
<p><br>
|
|||
|
Als je nieuwsgierigheid geprikkeld is, kun je onderstaande referenties naar werken van de auteurs die deze idee<65>n
|
|||
|
ontwikkeld hebben eens bekijken:</p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986).
|
|||
|
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
|
|||
|
NY: Basic Books.</li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
|
|||
|
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal
|
|||
|
education, 75(5), 14-19.</li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
|
|||
|
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &</li>
|
|||
|
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
|
|||
|
by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY:
|
|||
|
Basic Books.</li>
|
|||
|
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield,
|
|||
|
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
|
|||
|
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
|
|||
|
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
|
|||
|
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
|
|||
|
<br>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|