Individuella postningar kan v<>rderas utifr<66>n en skala baserad p<> teorin om <strong>separat och f<>rbundet vetande (separate and connected knowing)</strong>.
Denna teori kan hj<68>lpa dig att se p<> m<>nskliga interageranden p<> ett nytt s<>tt. Det beskriver tv<74> olika s<>tt att evaluera och l<>ra om det vi ser och h<>r.
Fast<EFBFBD>n var och en av oss kan anv<6E>nda dessa metoder i olika stor grad och vid olika tider, s<> kan det vara anv<6E>ndbart att f<>rest<73>lla sig tv<74> personer som exempel, en som brukar mestadels separat vetande (Jim) och en annan som anv<6E>nder sig av mest f<>rbundet vetande (Mary).
<li>Jim gillar att vara s<> 'objektiv' som m<>jligt utan att inkludera sina k<>nslor eller emotioner. I en diskussion med andra som kan ha andra id<69>er, gillar han att f<>rsvara sina egna id<69>er f<>r att med logik finna brister i sina motst<73>ndares id<69>er. Han <20>r kritisk till nya id<69>er s<>vida de inte <20>r bevisade fakta fr<66>n tillf<6C>rlitliga k<>llor, s<>som l<>rob<6F>cker, respekterade l<>rare eller hans egen direkta erfarenhet. Jim <20>r mycket <strong>separat vetare</strong>.<br><br>
<li>Mary <20>r mer sensitiv f<>r andra m<>nniskor. Hon <20>r skicklig i empati och tenderar att lyssna och st<73>lla fr<66>gor till hon k<>nner att hon kan ansluta sig och "f<EFBFBD>rst<EFBFBD> saker fr<66>n deras horisont". Hon l<>r sig utifr<66>n att f<>rs<72>ka dela erfarenheterna som ledde till kunskapen som hon finner hos andra. I samtal med andra undviker hon konfrontation och kommer ofta att f<>rs<72>ka hj<68>lpa andra personer om hon kan se en v<>g f<>r att g<>ra det, med anv<6E>ndning av logiska f<>rslag. Mary <20>r en mycket <strong>f<EFBFBD>rbunden vetare</strong>.</li>
M<EFBFBD>rkte du att du dessa exempel att den separat vetande <20>r manlig och den f<>rbundet vetande <20>r kvinnlig? N<>gra studier har visat att statistiskt tenderar detta att vara fallet, fast individer kan befinna sig precis var som helst i detta spektrum mellan de tv<74> extremerna.
F<EFBFBD>r en samarbetande och effektiv grupp av studenter kan det vara b<>st om alla anv<6E>nde B<>GGE s<>tten av inh<6E>mta kunskap.
I speciella situationer som forum online, kan en enstaka postning av en person upptr<74>da med antingen den ena eller andra av dessa egenskaper, eller till och med b<>gge. N<>gon person som <20>r generellt sett mycket f<>rbunden kan posta ett mycket annorlunda uttryckt meddelande, och vice versa. Syftet med att v<>rdera varje postning med denna skala <20>r f<>r att:
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &</li>
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.</li>
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.