Individuele bijdragen kunnen beoordeeld worden door gebruik te maken van een schaal, gebaseerd op de separate and connected knowing theorie. Deze theorie kan je helpen om de menselijke interacties op een nieuwe manier te bekijken. Hij beschrijft twee methodes waarmee geleerd kan worden uit onze omgeving en hoe we onze omgeving kunnen beoordelen. Hoewel elk van ons beide methodes in verschillende hoeveelheden en op verschillende momenten door elkaar gebruikt, is het nuttig om twee mensen te bedenken als voorbeeld: één die vooral een separate knower is (Jan) en een tweede die vooral connected knower is (Marie). Heb je opgemerkt dat in deze voorbeelden de separate knower een man is en de connected knower een vrouw ? Sommige studies hebben statistisch aangetoond dat het inderdaad zo is, al kan elk individu zich gelijk waar in het spectrum tussen deze twee uitersten bevinden. Voor een efficiënt samenwerkende groep leerlingen is het best dat iedereen beide methodes van leren kan gebruiken. In sommige situaties, zoals op een online forum, kan een enkele bijdrage van een persoon één of zelfs beide kenmerken laten zien. Iemand die gewoonlijk erg connected is, kan een bijdrage posten die erg separate klinkt, en omgekeerd. Het doel van het classificeren van elke bijdrage op deze schaal is om:
a) je te helpen nadenken over deze dingen als je de bijdrage van iemand leest.
b) feedback geven aan de schrijver van de bijdrage over hoe hij door anderen gezien wordt.
De resultaten worden niet gebruikt om de leerlingen op een of andere manier te beoordelen, ze worden alleen gebruikt om de communicatie en het leren te verbeteren.
Als je nieuwsgierigheid geprikkeld is, kun je onderstaande referenties naar werken van de auteurs die deze ideeën ontwikkeld hebben eens bekijken: