Vurdering av foruminnlegg

Individuelle innlegg kan bedømmes/vurderes/gis karakter ved hjelp av en skala og ut fra teorien om individuell (rasjonell) og sosial (empatisk) innrettet viten (kunnskap). Denne teorien kan hjelpe deg å betrakte mellommenneskelige relasjoner på en ny måte. Den beskriver to ulike måter vi kan vurdere det vi ser eller hører. Selv om hver og en av oss kan tenkes å bruke disse to ulike metodene i ulikt omfang og i ulike sammenhenger kan det være lurt å forestille oss to personer som ett eksempel. Den ene er framfor alt en individuell (rasjonell) innrettet vitende (Jonas) og den andre (Anne) er hovedsaklig en sosial (empatisk) innrettet vitende.

La du merke til den kjønnsmessige forskjellen her? En del studier tyder på at det statistisk er en slik forskjell. Hver person kan bare befinne seg mellom ytterpunktene på denne skalaen.  Om man vil ha en samarbeidende og effektiv gruppe av studenter/elever så er det best at en bruker begge måtene å tilegne seg kunnskap på. I spesielle situasjoner som i nettbasert forum kan ett enkelt innlegg til en person vise en av disse egenskapene, eller t.o.m. begge. Noen som normalt er svært sosialt (empatisk) innrettet kan skrive innlegg som virker svært individuelle (rasjonelle) og omvendt. Målet med å bedømme/vurdere hvert innlegg er å:

a) hjelpe deg å tenke på disse spørsmålene når du leser andre innlegg
b) gi tilbakemelding til hver forfatter av innlegg om hvordan de oppfattes av andre

Resultatene brukes ikke på noen måte for å bedømme/gi karakter til det som studentene/elevene skriver, det er kun for å hjelpe til med å forbedre kommunikasjonen og læringsprosessen.


Hvis du er interessert i å lese mer om dette så får du her noen referanser til de forfatterne som i utgangspunktet utviklet disse ideene: