mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-01-26 01:58:26 +01:00
49 lines
3.9 KiB
HTML
49 lines
3.9 KiB
HTML
Individuálne príspevky môžu by ť ohodnotené škálou založenou na teóriách <strong>samostatného a prepojeného chápania</strong>.
|
|
|
|
Táto teória vám pomôže pozrieť sa na ľudské interakcie novým spôsobom. Popisuje dva nezávislé
|
|
spôsoby, ako môžeme hodnotiť a učiť sa o veciach ktoré vidíme alebo počujeme.
|
|
|
|
Aj keď každý z nás môže použiť tieto dve metódy v rôznom čase v rôznom pomere, môže byť užitočné, ak si predstavíme dvoch ľudí ako príklad. Jeden z nich má prevažne samostatné chápanie (Jim) a druhy prevažne prepojené chápanie (Mary).
|
|
|
|
<ul>
|
|
<li>Jim ostáva rád ako "objekt" bez zahrnutia svojich pocitov a
|
|
emócií. Pokiaľ diskutuje s ľuďmi s opačným názorom, rád obraňuje svoje myšlienky logickou argumentáciou
|
|
založenou na nájdení dier v protivníkových argumentoch. Pre neho sú rozhodujúce
|
|
nové myšlienky, pokiaľ sú tieto založené na dokázaných faktoch zo zdrojov z dobrou reputáciou, akými sú knihy, rešpektovaní učitelia,
|
|
alebojeho vlastná skúsenosť. U Jima je veľmi výrazné <strong>samostatné chápanie</strong>.<br><br>
|
|
</li>
|
|
<li>Mary je viac senzitívna ku ostatným ľudom. Ona má dobré zručnosti v oblasti empatie
|
|
a má sklon ku počúvaniu a pýtaniu sa až dovtedy, pokiaľ necíti, že sa môže pripojiť "pochopiť veci
|
|
z jej vlastného uhlu pohľadu". Učí sa tým, že sa snaží zdieľať vlastné
|
|
skúsenosti ktoré ju doviedli ku vedomostiam objavených v iných ľuďoch.
|
|
Pri rozhovore s sinými sa snaží o vyhnutie sa konfrontácií a veľmi často, ak vidí možnosť,
|
|
sa logickými návrhmi snaží pomôcť iným. U Mary je veľmi výrazné <strong>prepojené chápanie</strong>.</li>
|
|
</ul>
|
|
|
|
Všimli ste si, že v týchto príkladoch je v prípade samostatného chápania použitý mužský vzor a pre prípad prepojeného chápania ženský vzor? Niektoré štúdie skutočne poukazujú na takúto tendenciu, ale jednotlivci sa môžu nachádzať hocikde v spektre medzi týmito dvoma krajnými prípadmi.
|
|
|
|
Pre spoluprajúcu a efektívnu skupinu učiacich sa by bolo ideálne ak by každý člen bol schopný použiť obidva prístupy chápania.
|
|
|
|
V konkrétnej situácii ako je on-line fórum, v každom príspevku jednotlivca môžeme nájsť niektorú z týchto charakteristík, resp. niekedy aj obidve. Niekto, kto je vo všeobecnosti výrazného prepojeného chápania, môže poslať príspevok pripomínajúci silne samostatné vnímanie a naopak. Cieľom hodnotenia každého príspevku použitím tejto stupnice je:
|
|
|
|
<blockquote>
|
|
a) pomôcť vám rozmýšľať o týchto otázkach pri čítaní ostatných príspevkoch
|
|
b) Každému autorovi poskytnúť spätnú väzbu o tom ak boli videní ostatnými
|
|
</blockquote>
|
|
|
|
V žiadnom prípade výsledky hodnotenia nie sú použité proti študentom. Slúžia len ku napomôženiu komunikácie a učenia.
|
|
|
|
<hr>
|
|
V prípade, že by ste sa chceli dozvedieť viac, tu sú niektoré články
|
|
autori, ktorý rozpracovali tieto témy:
|
|
<ul>
|
|
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &</li>
|
|
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
|
|
</li>
|
|
</ul>
|