mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-02-15 05:15:07 +01:00
75 lines
3.9 KiB
HTML
75 lines
3.9 KiB
HTML
Jednotlivé příspěvky ve fóru lze hodnotit s použitím škály založené na <strong>
|
|
teorii individuálního a vztahového poznávání</strong> (separate and connected knowing).
|
|
|
|
Tato teorie vám může pomoci nahlédnout mezilidské jednání a komunikaci z nové
|
|
perspektivy. Popisuje dva rozdílné způsoby, jak hodnotit a poznávat vše, co
|
|
vidíme a slyšíme.
|
|
|
|
Každý z nás sice v různých obdobích používá v různé míře obě tyto metody, zkusme
|
|
si však pro názornost představit dvě osoby, z nichž jedna je představitelem
|
|
individuálního poznávání (Jim) a druhá představitelem vztahového poznávání (Mary).
|
|
<ul>
|
|
<li>Jim většinou zůstává tak objektivní, jak je to jen možné, a do poznávání
|
|
nezapojuje city a pocity. Když diskutuje s lidmi odlišných názorů, rád obhajuje
|
|
svůj vlastní pohled na věc a snaží se v názorech svých oponentů najít
|
|
logické mezery. Je kritický k novým myšlenkám, pokud to nejsou ověřená fakta z
|
|
uznávaných zdrojů, jako jsou učebnice, respektovaní učitelé nebo jeho vlastní přímá
|
|
zkušenost. Jim je typickým představitelem <strong>individuálního poznávání</strong>.
|
|
</li>
|
|
<li>Mary je citlivější k ostatním. Je nadána empatií a obvykle naslouchá a klade
|
|
otázky, dokud necítí, že je schopna se "napojit na myšlení druhých" a rozumět věcem
|
|
z jejich pohledu. Učí se tak, že se snaží sdílet zkušenosti, které vedly k
|
|
získání určité znalosti u ostatních lidí. V diskusi se vyhýbá střetům a je
|
|
připravena logickými argumenty podpořit návrhy ostatních. Mary je typickou
|
|
představitelkou <strong>vztahového poznávání</strong>.</li>
|
|
</ul>
|
|
|
|
Všimli jste si u tohoto příkladu, že představitelem individuálního poznávání je
|
|
muž a představitelkou vztahového poznávání žena? Některé studie ukázaly, že
|
|
statisticky tomu tak většinou je, konkrétní lidé se však mohou nacházet kdekoliv
|
|
ve spektru vymezeném těmito dvěma extrémy.
|
|
|
|
Pro vzájemnou efektivní spolupráci skupiny studentů by bylo nejlepší, kdyby byl
|
|
každý z nich schopen používat OBA způsoby poznávání.
|
|
|
|
V konkrétní situaci, jakou je on-line fórum, může být jediný příspěvek příslušné
|
|
osoby jasným projevem jedné či druhé charakteristiky, případně obou současně.
|
|
Osoba, která se obecně projevuje výrazně vztahově, může do fóra vložit velmi
|
|
individualisticky znějící příspěvek a naopak. Cílem hodnocení každého příspěvku
|
|
pomocí této škály je:
|
|
<blockquote>
|
|
a) pomoci vám při čtení příspěvků přemýšlet o vztahovosti a individuálnosti
|
|
poznávání<br>
|
|
b) poskytnout autorovi příspěvku zpětnou vazbu s informací o tom, jak jej vidí
|
|
ostatní
|
|
</blockquote>
|
|
|
|
Výsledky nejsou žádným způsobem užívány při hodnocení studentů, pomáhají pouze
|
|
zlepšit komunikaci a proces učení.
|
|
|
|
<hr>
|
|
Jestliže vás tyto problémy zaujaly, uvádíme zde několik odkazů na práce, v nichž
|
|
byly původně rozvinuty:
|
|
<ul>
|
|
<li>Belenky, M. F. - Clinchy, B. M. - Goldberger, N. R. - Tarule, J. M. (1986).
|
|
<i>Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind.</i> New York,
|
|
NY: Basic Books.</li>
|
|
<li>Clinchy, B. M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
|
|
Integrating reason and care. <i>American Behavioural Scientist</i>, 32(6), 647-657.</li>
|
|
<li>Clinchy, B. M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. <i>Liberal
|
|
education</i>, 75(5), 14-19.</li>
|
|
<li>Clinchy, B. M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
|
|
of two minds. In Goldberger N. R. - Tarule, J. M. - Clinchy, B. M. - Belenky,
|
|
M. F. (Eds.), <i>Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
|
|
by “Women’s Ways of Knowing”</i> (pp. 205-247). New York, NY:
|
|
Basic Books.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M. - Clinchy, B. M. - Ainsworth, K. - Lavin, B. - Mansfield,
|
|
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
|
|
Thinking and Learning Survey (ATTLS). <i>Sex Roles</i>, 40(9/10), 745-766.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M. - Reimer, R. L. - Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
|
|
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. <i>Sex Roles</i>, 44(7/8),
|
|
419-436.
|
|
<br>
|
|
</li>
|
|
</ul>
|