mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-01-23 16:48:36 +01:00
453f8ff2a1
All standard and all development modules are included. Some php-files required for Moodle 1.2 are also included. Alla strängar i php-filerna och alla hjälpfiler är översatta t o m 2003-12-22 Det gäller alla standard- och utvecklingsmoduler. Några programfiler för Moodle 1.2 finns också med.
77 lines
4.8 KiB
HTML
77 lines
4.8 KiB
HTML
Individuella inlägg kan bedömas/värderas med hjälp av en skala och utifrån teorin om
|
|
<strong>enskilt (rationellt) och socialt (empatiskt) inriktat vetande (kunskap)</strong>.
|
|
Denna teori kan hjälpa Dig att betrakta mänskliga mellanhavanden på ett nytt sätt.
|
|
Den beskriver två olika sätt att som vi kan använda för att utvärdera
|
|
det vi ser eller hör. Även om var och en av oss kan tänkas använda
|
|
dessa två metoder i olika omfattning i olika sammanhang så kan det vara tjänligt
|
|
att föreställa oss två personer som exempel, en som framförallt är en
|
|
<strong>enskilt (rationellt) inriktad vetare</strong> (Jonas) och den andra (Anna) som huvudsakligen är
|
|
en <strong>socialt (empatiskt) inriktad vetare</strong>.
|
|
|
|
<ul>
|
|
<li>Jonas tycker om att förbli så 'objektiv'
|
|
som möjligt utan att inbegripa sina känslor. När han diskuterar med andra
|
|
människor som kanske har andra åsikter än honom, så tycker han om att
|
|
försvara sina egna idéer genom att utnyttja logik för att hitta
|
|
luckor i den andres argumentation.
|
|
Jonas är en mycket starkt <strong>enskilt (rationellt) inriktad vetare</strong>.
|
|
<br /><br />
|
|
</li>
|
|
<li>
|
|
Anna är mer känslig gentemot andra människor.
|
|
Hon har utvecklad empatisk förmåga och hon tenderar att lyssna
|
|
och ställa frågor tills hon känner att hon får kontakt
|
|
och kan förstå den andres utgångspunkter.
|
|
Hon lär sig genom att dela de erfarenheter som ledde till den kunskap hon finner
|
|
hos andra människor. När hon talar med andra så undviker hon konfrontation
|
|
och försöker ofta att hjälpa den andre om hon ser en möjlighet att gör det,
|
|
genom att använda logiska förslag.
|
|
Anna är en mycket starkt <strong>socialt (empatiskt) inriktad vetare</strong>.
|
|
<br /><br />
|
|
</li>
|
|
</ul>
|
|
Lade Du märke till den könsmässiga skillnaden här? En del studier tyder
|
|
på att det statistiskt tycks finnas en tendens till en sådan skillnad. Enskilda människor kan
|
|
dock befinna sig var som helst på en skala mellan dessa två extremfall.
|
|
Om man vill att en samarbetsinriktad och effektiv grupp av lärande så vore det bäst om
|
|
var och en hade förmåga att använda båda formerna av vetande (kunskap).
|
|
I en speciell typ av situation som i ett nätbaserat forum så kan ett enskilt
|
|
inlägg av en person visa upp endera av dessa kvaliteter, eller t o m båda.
|
|
Någon som normalt är väldigt socialt (empatiskt) inriktad kan göra ett
|
|
inlägg som låter väldigt enskilt (rationellt), och vice versa.
|
|
Syftet med att bedöma/värdera varje inlägg är att:
|
|
<blockquote>
|
|
a) hjälpa Dig att tänka på dessa frågor när Du läser andra inlägg
|
|
<br />
|
|
b) ge återkoppling till varje författare angående hur
|
|
de uppfattas av andra
|
|
</blockquote>
|
|
Resultaten används inte på något sätt för att bedöma/värdera/betygssätta
|
|
studenterna/eleverna/deltagarna/de lärande på något sätt, de är enkom till för att
|
|
hjälpa till att förbättra kommunikationen och lärandet.
|
|
<hr />
|
|
Om Du är intresserad så får Du här några referenser till
|
|
de författare som ursprungligen utvecklade dessa idéer:
|
|
<ul>
|
|
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986).
|
|
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
|
|
NY: Basic Books.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
|
|
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal
|
|
education, 75(5), 14-19.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
|
|
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &</li>
|
|
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
|
|
by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY:
|
|
Basic Books.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield,
|
|
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
|
|
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
|
|
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
|
|
<br>
|
|
</li>
|
|
</ul>
|
|
|