moodle/lang/sk/help/forum/ratings.html

72 lines
4.2 KiB
HTML
Raw Normal View History

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
<P ALIGN=CENTER><B>Ohodnotenie f<>ra</B></P>
<P>Individu<EFBFBD>lne pr<70>spevky m<><6D>u by <20> ohodnoten<65> <20>k<EFBFBD>lou zalo<6C>enou na
te<EFBFBD>ri<EFBFBD>ch
<strong>samostatn<EFBFBD>ho a prepojen<65>ho ch<63>pania</strong>.
<p>T<EFBFBD>to te<74>ria v<>m pom<6F><6D>e pozrie<69> sa na <20>udsk<73> interakcie nov<6F>m sp<73>sobom. Popisuje dva nez<65>visl<73>
sp<EFBFBD>soby, ako m<><6D>eme hodnoti<74> a u<>i<EFBFBD> sa o veciach ktor<6F> vid<69>me alebo po<70>ujeme.
<p>Aj ke<6B> ka<6B>d<EFBFBD> z n<>s m<><6D>e pou<6F>i<EFBFBD> tieto dve met<65>dy v
r<>znom <20>ase v r<>znom pomere, m<><6D>e by<62> u<>ito<74>n<EFBFBD>, ak si predstav<61>me dvoch <20>ud<75> ako pr<70>klad. Jeden z nich
m<> preva<76>ne samostatn<74> ch<63>panie (Jim) a druhy preva<76>ne prepojen<65> ch<63>panie (Mary). </p>
<ul>
<li>Jim ost<73>va r<>d ako "objekt" bez zahrnutia svojich pocitov a
em<65>ci<63>. Pokia<69> diskutuje s <20>u<EFBFBD>mi s opa<70>n<EFBFBD>m n<>zorom, r<>d obra<72>uje svoje my<6D>lienky logickou argument<6E>ciou
zalo<6C>enou na n<>jden<65> dier v protivn<76>kov<6F>ch argumentoch. Pre neho s<> rozhoduj<75>ce
nov<6F> my<6D>lienky, pokia<69> s<> tieto zalo<6C>en<65> na dok<6F>zan<61>ch faktoch zo zdrojov z dobrou reput<75>ciou, ak<61>mi s<> knihy, re<72>pektovan<61> u<>itelia,
alebojeho vlastn<74> sk<73>senos<6F>. U Jima je ve<76>mi v<>razn<7A> <strong>samostatn<EFBFBD> ch<63>panie</strong>.<br><br>
</li>
<li>Mary je viac senzit<69>vna ku ostatn<74>m <20>udom. Ona m<> dobr<62> zru<72>nosti v oblasti empatie
a m<> sklon ku po<70><6F>vaniu a p<>taniu sa a<> dovtedy, pokia<69> nec<65>ti, <20>e sa m<><6D>e pripoji<6A> &quot;pochopi<EFBFBD> veci
z jej vlastn<74>ho uhlu poh<6F>adu&quot;. U<><55> sa t<>m, <20>e sa sna<6E><61> zdie<69>a<EFBFBD> vlastn<74>
sk<73>senosti ktor<6F> ju doviedli ku vedomostiam objaven<65>ch v in<69>ch <20>u<EFBFBD>och.
Pri rozhovore s sin<69>mi sa sna<6E><61> o vyhnutie sa konfront<6E>ci<63> a ve<76>mi <20>asto, ak vid<69> mo<6D>nos<6F>,
sa logick<63>mi n<>vrhmi sna<6E><61> pom<6F>c<EFBFBD> in<69>m. U Mary je ve<76>mi v<>razn<7A> <strong>prepojen<EFBFBD> ch<63>panie</strong>.</li>
</ul>
<p>V<EFBFBD>imli ste si, <20>e v t<>chto pr<70>kladoch je v pr<70>pade samostatn<74>ho ch<63>pania pou<6F>it<69> mu<6D>sk<73> vzor a pre pr<70>pad
prepojen<EFBFBD>ho ch<63>pania <20>ensk<73> vzor? Niektor<6F> <20>t<EFBFBD>die skuto<74>ne poukazuj<75> na tak<61>to tendenciu, ale
jednotlivci sa m<><6D>u nach<63>dza<7A> hocikde v spektre medzi t<>mito dvoma krajn<6A>mi pr<70>padmi. </p>
<p>Pre spolupraj<61>cu a efekt<6B>vnu skupinu u<>iacich sa by bolo ide<64>lne ak by ka<6B>d<EFBFBD> <20>len bol schopn<70>
pou<EFBFBD>i<EFBFBD> obidva pr<70>stupy ch<63>pania.</p>
<p>V konkr<6B>tnej situ<74>cii ako je on-line f<>rum, v ka<6B>dom pr<70>spevku jednotlivca m<><6D>eme
n<EFBFBD>js<EFBFBD> niektor<6F> z t<>chto charakterist<73>k, resp. niekedy aj obidve. Niekto, kto je vo v<>eobecnosti
v<EFBFBD>razn<EFBFBD>ho prepojen<65>ho ch<63>pania, m<><6D>e posla<6C> pr<70>spevok pripom<6F>naj<61>ci silne samostatn<74> vn<76>manie a naopak.
Cie<EFBFBD>om hodnotenia ka<6B>d<EFBFBD>ho pr<70>spevku pou<6F>it<69>m tejto stupnice je:
</p>
<blockquote>
<p>a) pom<6F>c<EFBFBD> v<>m rozm<7A><6D><EFBFBD>a<EFBFBD> o t<>chto ot<6F>zkach pri <20><>tan<61> ostatn<74>ch pr<70>spevkoch<br>
b) Ka<4B>d<EFBFBD>mu autorovi poskytn<74><6E> sp<73>tn<74> v<>zbu o tom ak boli viden<65> ostatn<74>mi
</p>
</blockquote>
<p>V <20>iadnom pr<70>pade v<>sledky hodnotenia nie s<> pou<6F>it<69> proti <20>tudentom. Sl<53><6C>ia len ku
napom<EFBFBD><EFBFBD>eniu komunik<69>cie a u<>enia.
</p>
<hr>
<p><br>
V pr<70>pade, <20>e by ste sa chceli dozvedie<69> viac, tu s<> niektor<6F> <20>l<EFBFBD>nky
autori, ktor<6F> rozpracovali tieto t<>my:</p>
<ul>
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., &amp; Tarule, J.M. (1986).
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
NY: Basic Books.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking &amp; connected knowing. Liberal
education, 75(5), 14-19.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &amp;</li>
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
by &ldquo;Women&rsquo;s Ways of Knowing&rdquo; (pp. 205-247). New York, NY:
Basic Books.</li>
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., &amp; Mansfield,
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., &amp; Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
<br>
</li>
</ul>