mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-01-31 04:33:13 +01:00
74 lines
4.2 KiB
HTML
74 lines
4.2 KiB
HTML
|
<P ALIGN=CENTER><B>Forumv<EFBFBD>rderingar</B></P>
|
|||
|
|
|||
|
<P>Individuella postningar kan v<>rderas utifr<66>n en skala baserad p<> teorin om
|
|||
|
<strong>separat och f<>rbundet vetande (separate and connected knowing)</strong>.
|
|||
|
|
|||
|
<p>Denna teori kan hj<68>lpa dig att se p<> m<>nskliga interageranden
|
|||
|
p<> ett nytt s<>tt. Det beskriver tv<74> olika s<>tt att evaluera och l<>ra
|
|||
|
om det vi ser och h<>r.
|
|||
|
|
|||
|
<p>Fast<EFBFBD>n var och en av oss kan anv<6E>nda dessa metoder i olika stor grad och vid
|
|||
|
olika tider, s<> kan det vara anv<6E>ndbart att f<>rest<73>lla sig tv<74> personer
|
|||
|
som exempel, en som brukar mestadels separat vetande (Jim) och en annan som
|
|||
|
anv<6E>nder sig av mest f<>rbundet vetande (Mary).</p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>Jim gillar att vara s<> 'objektiv' som m<>jligt utan att inkludera
|
|||
|
sina k<>nslor eller emotioner. I en diskussion med andra som kan ha
|
|||
|
andra id<69>er, gillar han att f<>rsvara sina egna id<69>er f<>r att med logik
|
|||
|
finna brister i sina motst<73>ndares id<69>er. Han <20>r kritisk till nya id<69>er
|
|||
|
s<>vida de inte <20>r bevisade fakta fr<66>n tillf<6C>rlitliga k<>llor, s<>som
|
|||
|
l<>rob<6F>cker, respekterade l<>rare eller hans egen direkta erfarenhet.
|
|||
|
Jim <20>r mycket <strong>separat vetare</strong>.<br><br>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>Mary <20>r mer sensitiv f<>r andra m<>nniskor. Hon <20>r skicklig i empati och tenderar
|
|||
|
att lyssna och st<73>lla fr<66>gor till hon k<>nner att hon kan ansluta sig och
|
|||
|
"f<EFBFBD>rst<EFBFBD> saker fr<66>n deras horisont". Hon l<>r sig utifr<66>n att f<>rs<72>ka
|
|||
|
dela erfarenheterna som ledde till kunskapen som hon finner hos andra. I samtal med andra
|
|||
|
undviker hon konfrontation och kommer ofta att f<>rs<72>ka hj<68>lpa andra personer
|
|||
|
om hon kan se en v<>g f<>r att g<>ra det, med anv<6E>ndning av logiska f<>rslag.
|
|||
|
Mary <20>r en mycket <strong>f<EFBFBD>rbunden vetare</strong>.</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<p>M<EFBFBD>rkte du att du dessa exempel att den separat vetande <20>r manlig och den
|
|||
|
f<>rbundet vetande <20>r kvinnlig? N<>gra studier har visat att statistiskt tenderar
|
|||
|
detta att vara fallet, fast individer kan befinna sig precis var som helst i
|
|||
|
detta spektrum mellan de tv<74> extremerna. </p>
|
|||
|
<p>F<EFBFBD>r en samarbetande och effektiv grupp av studenter kan det vara b<>st om alla
|
|||
|
anv<6E>nde B<>GGE s<>tten av inh<6E>mta kunskap.</p>
|
|||
|
<p>I speciella situationer som forum online, kan en enstaka postning av en person
|
|||
|
upptr<74>da med antingen den ena eller andra av dessa egenskaper, eller till och
|
|||
|
med b<>gge. N<>gon person som <20>r generellt sett mycket f<>rbunden kan posta ett
|
|||
|
mycket annorlunda uttryckt meddelande, och vice versa. Syftet med att v<>rdera
|
|||
|
varje postning med denna skala <20>r f<>r att:</p>
|
|||
|
<blockquote>
|
|||
|
<p>a) hj<68>lpa dig att t<>nka <20>ver dessa fr<66>gor n<>r du l<>ser andras postningar<br>
|
|||
|
b) ge <20>terkoppling f<>r varje f<>rfattare hur de uppfattas av andra</p>
|
|||
|
</blockquote>
|
|||
|
<p>Resultatet anv<6E>nds inte till att bed<65>mma studenter p<> n<>got vis, de anv<6E>nds bara
|
|||
|
till att f<>rb<72>ttra kommunikationen och inl<6E>rningen.</p>
|
|||
|
<hr>
|
|||
|
<p><br>
|
|||
|
Om du <20>r intresserad, s<> kommer h<>r n<>gra referenser till artiklar av f<>rfattare
|
|||
|
som ursprungligen utvecklade dessa id<69>er:</p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986).
|
|||
|
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
|
|||
|
NY: Basic Books.</li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
|
|||
|
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal
|
|||
|
education, 75(5), 14-19.</li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
|
|||
|
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &</li>
|
|||
|
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
|
|||
|
by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY:
|
|||
|
Basic Books.</li>
|
|||
|
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield,
|
|||
|
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
|
|||
|
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
|
|||
|
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
|
|||
|
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
|
|||
|
<br>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
|