moodle/lang/sv/help/forum/ratings.html
2002-12-22 13:32:36 +00:00

74 lines
4.2 KiB
HTML

<P ALIGN=CENTER><B>Forumvärderingar</B></P>
<P>Individuella postningar kan värderas utifrån en skala baserad på teorin om
<strong>separat och förbundet vetande (separate and connected knowing)</strong>.
<p>Denna teori kan hjälpa dig att se på mänskliga interageranden
på ett nytt sätt. Det beskriver två olika sätt att evaluera och lära
om det vi ser och hör.
<p>Fastän var och en av oss kan använda dessa metoder i olika stor grad och vid
olika tider, så kan det vara användbart att föreställa sig två personer
som exempel, en som brukar mestadels separat vetande (Jim) och en annan som
använder sig av mest förbundet vetande (Mary).</p>
<ul>
<li>Jim gillar att vara så 'objektiv' som möjligt utan att inkludera
sina känslor eller emotioner. I en diskussion med andra som kan ha
andra idéer, gillar han att försvara sina egna idéer för att med logik
finna brister i sina motståndares idéer. Han är kritisk till nya idéer
såvida de inte är bevisade fakta från tillförlitliga källor, såsom
läroböcker, respekterade lärare eller hans egen direkta erfarenhet.
Jim är mycket <strong>separat vetare</strong>.<br><br>
</li>
<li>Mary är mer sensitiv för andra människor. Hon är skicklig i empati och tenderar
att lyssna och ställa frågor till hon känner att hon kan ansluta sig och
&quot;förstå saker från deras horisont&quot;. Hon lär sig utifrån att försöka
dela erfarenheterna som ledde till kunskapen som hon finner hos andra. I samtal med andra
undviker hon konfrontation och kommer ofta att försöka hjälpa andra personer
om hon kan se en väg för att göra det, med användning av logiska förslag.
Mary är en mycket <strong>förbunden vetare</strong>.</li>
</ul>
<p>Märkte du att du dessa exempel att den separat vetande är manlig och den
förbundet vetande är kvinnlig? Några studier har visat att statistiskt tenderar
detta att vara fallet, fast individer kan befinna sig precis var som helst i
detta spektrum mellan de två extremerna. </p>
<p>För en samarbetande och effektiv grupp av studenter kan det vara bäst om alla
använde BÄGGE sätten av inhämta kunskap.</p>
<p>I speciella situationer som forum online, kan en enstaka postning av en person
uppträda med antingen den ena eller andra av dessa egenskaper, eller till och
med bägge. Någon person som är generellt sett mycket förbunden kan posta ett
mycket annorlunda uttryckt meddelande, och vice versa. Syftet med att värdera
varje postning med denna skala är för att:</p>
<blockquote>
<p>a) hjälpa dig att tänka över dessa frågor när du läser andras postningar<br>
b) ge återkoppling för varje författare hur de uppfattas av andra</p>
</blockquote>
<p>Resultatet används inte till att bedömma studenter på något vis, de används bara
till att förbättra kommunikationen och inlärningen.</p>
<hr>
<p><br>
Om du är intresserad, så kommer här några referenser till artiklar av författare
som ursprungligen utvecklade dessa idéer:</p>
<ul>
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., &amp; Tarule, J.M. (1986).
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
NY: Basic Books.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking &amp; connected knowing. Liberal
education, 75(5), 14-19.</li>
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &amp;</li>
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
by &#8220;Women&#8217;s Ways of Knowing&#8221; (pp. 205-247). New York, NY:
Basic Books.</li>
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., &amp; Mansfield,
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., &amp; Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
<br>
</li>
</ul>