mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-01-30 20:19:01 +01:00
74 lines
4.2 KiB
HTML
74 lines
4.2 KiB
HTML
<P ALIGN=CENTER><B>Forumvärderingar</B></P>
|
|
|
|
<P>Individuella postningar kan värderas utifrån en skala baserad på teorin om
|
|
<strong>separat och förbundet vetande (separate and connected knowing)</strong>.
|
|
|
|
<p>Denna teori kan hjälpa dig att se på mänskliga interageranden
|
|
på ett nytt sätt. Det beskriver två olika sätt att evaluera och lära
|
|
om det vi ser och hör.
|
|
|
|
<p>Fastän var och en av oss kan använda dessa metoder i olika stor grad och vid
|
|
olika tider, så kan det vara användbart att föreställa sig två personer
|
|
som exempel, en som brukar mestadels separat vetande (Jim) och en annan som
|
|
använder sig av mest förbundet vetande (Mary).</p>
|
|
<ul>
|
|
<li>Jim gillar att vara så 'objektiv' som möjligt utan att inkludera
|
|
sina känslor eller emotioner. I en diskussion med andra som kan ha
|
|
andra idéer, gillar han att försvara sina egna idéer för att med logik
|
|
finna brister i sina motståndares idéer. Han är kritisk till nya idéer
|
|
såvida de inte är bevisade fakta från tillförlitliga källor, såsom
|
|
läroböcker, respekterade lärare eller hans egen direkta erfarenhet.
|
|
Jim är mycket <strong>separat vetare</strong>.<br><br>
|
|
</li>
|
|
<li>Mary är mer sensitiv för andra människor. Hon är skicklig i empati och tenderar
|
|
att lyssna och ställa frågor till hon känner att hon kan ansluta sig och
|
|
"förstå saker från deras horisont". Hon lär sig utifrån att försöka
|
|
dela erfarenheterna som ledde till kunskapen som hon finner hos andra. I samtal med andra
|
|
undviker hon konfrontation och kommer ofta att försöka hjälpa andra personer
|
|
om hon kan se en väg för att göra det, med användning av logiska förslag.
|
|
Mary är en mycket <strong>förbunden vetare</strong>.</li>
|
|
</ul>
|
|
<p>Märkte du att du dessa exempel att den separat vetande är manlig och den
|
|
förbundet vetande är kvinnlig? Några studier har visat att statistiskt tenderar
|
|
detta att vara fallet, fast individer kan befinna sig precis var som helst i
|
|
detta spektrum mellan de två extremerna. </p>
|
|
<p>För en samarbetande och effektiv grupp av studenter kan det vara bäst om alla
|
|
använde BÄGGE sätten av inhämta kunskap.</p>
|
|
<p>I speciella situationer som forum online, kan en enstaka postning av en person
|
|
uppträda med antingen den ena eller andra av dessa egenskaper, eller till och
|
|
med bägge. Någon person som är generellt sett mycket förbunden kan posta ett
|
|
mycket annorlunda uttryckt meddelande, och vice versa. Syftet med att värdera
|
|
varje postning med denna skala är för att:</p>
|
|
<blockquote>
|
|
<p>a) hjälpa dig att tänka över dessa frågor när du läser andras postningar<br>
|
|
b) ge återkoppling för varje författare hur de uppfattas av andra</p>
|
|
</blockquote>
|
|
<p>Resultatet används inte till att bedömma studenter på något vis, de används bara
|
|
till att förbättra kommunikationen och inlärningen.</p>
|
|
<hr>
|
|
<p><br>
|
|
Om du är intresserad, så kommer här några referenser till artiklar av författare
|
|
som ursprungligen utvecklade dessa idéer:</p>
|
|
<ul>
|
|
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986).
|
|
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
|
|
NY: Basic Books.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
|
|
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal
|
|
education, 75(5), 14-19.</li>
|
|
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
|
|
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &</li>
|
|
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
|
|
by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY:
|
|
Basic Books.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield,
|
|
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
|
|
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.</li>
|
|
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
|
|
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
|
|
<br>
|
|
</li>
|
|
</ul>
|
|
|