mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-01-21 07:28:31 +01:00
66 lines
4.0 KiB
HTML
Executable File
66 lines
4.0 KiB
HTML
Executable File
<P ALIGN=CENTER><B>Vurdering av foruminnlegg</B></P>
|
||
|
||
<p>Individuelle innlegg kan bedømmes/vurderes/gis karakter ved hjelp av en skala
|
||
og ut fra teorien om <strong>individuell (rasjonell) og sosial (empatisk)
|
||
innrettet viten (kunnskap)</strong>. Denne teorien kan hjelpe deg å betrakte
|
||
mellommenneskelige relasjoner på en ny måte. Den beskriver to ulike måter vi kan
|
||
vurdere det vi ser eller hører. Selv om hver og en av oss kan tenkes å bruke
|
||
disse to ulike metodene i ulikt omfang og i ulike sammenhenger kan det være lurt
|
||
å forestille oss to personer som ett eksempel. Den ene er framfor alt en <strong>
|
||
individuell (rasjonell) innrettet vitende </strong>(Jonas) og den andre (Anne)
|
||
er hovedsaklig en <strong>sosial (empatisk) innrettet vitende</strong>. </p>
|
||
<ul>
|
||
<li>Jonas liker å være så 'objektiv' som mulig uten å involvere følelsene
|
||
sine. Når han diskuterer med andre som kanskje har andre meninger enn han,
|
||
foretrekker han å forsvare sine egne ideer med logikk for å finne 'smutthull'
|
||
i andres argumentasjon. Jonas er en svært <strong>individuell (rasjonell)
|
||
innrettet vitende</strong>. </li>
|
||
<li>Anne viser mer følelser mot andre. Hun har utviklet empati og hun har en
|
||
tendens til å lytte og stille spørsmål til hun føler at hun får kontakt og kan
|
||
forstå den andres utgangspunkt. Hun lærer gjennom å dele de erfaringene som
|
||
førte til kunnskapen hun finner hos andre. Når hun snakker med andre unngår
|
||
hun konfrontasjon og prøver ofte å hjelpe den andre om hun får mulighet til
|
||
det gjennom å komme med logiske forslag. Anne er en svært <strong>sosialt
|
||
(empatisk) innrettet vitende</strong>. </li>
|
||
</ul>
|
||
<p>La du merke til den kjønnsmessige forskjellen her? En del studier tyder på at
|
||
det statistisk er en slik forskjell. Hver person kan bare befinne seg mellom
|
||
ytterpunktene på denne skalaen. Om man vil ha en samarbeidende og effektiv
|
||
gruppe av studenter/elever så er det best at en bruker begge måtene å tilegne
|
||
seg kunnskap på. I spesielle situasjoner som i nettbasert forum kan ett enkelt
|
||
innlegg til en person vise en av disse egenskapene, eller t.o.m. begge. Noen som
|
||
normalt er svært sosialt (empatisk) innrettet kan skrive innlegg som virker
|
||
svært individuelle (rasjonelle) og omvendt. Målet med å bedømme/vurdere hvert
|
||
innlegg er å: </p>
|
||
<blockquote>
|
||
<p>a) hjelpe deg å tenke på disse spørsmålene når du leser andre innlegg<br>
|
||
b) gi tilbakemelding til hver forfatter av innlegg om hvordan de oppfattes av
|
||
andre </p>
|
||
</blockquote>
|
||
<p>Resultatene brukes ikke på noen måte for å bedømme/gi karakter til det som
|
||
studentene/elevene skriver, det er kun for å hjelpe til med å forbedre
|
||
kommunikasjonen og læringsprosessen. </p>
|
||
<hr>
|
||
<p>Hvis du er interessert i å lese mer om dette så får du her noen referanser
|
||
til de forfatterne som i utgangspunktet utviklet disse ideene: </p>
|
||
<ul>
|
||
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986).
|
||
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
|
||
NY: Basic Books. </li>
|
||
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
|
||
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
|
||
</li>
|
||
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal
|
||
education, 75(5), 14-19. </li>
|
||
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of
|
||
two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. & </li>
|
||
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by
|
||
“Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books. </li>
|
||
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A.
|
||
F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
|
||
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766. </li>
|
||
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as
|
||
learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
|
||
</li>
|
||
</ul>
|