mirror of
https://github.com/moodle/moodle.git
synced 2025-02-01 21:54:04 +01:00
66 lines
4.0 KiB
HTML
66 lines
4.0 KiB
HTML
|
<P ALIGN=CENTER><B>Vurdering av foruminnlegg</B></P>
|
|||
|
|
|||
|
<p>Individuelle innlegg kan bed<65>mmes/vurderes/gis karakter ved hjelp av en skala
|
|||
|
og ut fra teorien om <strong>individuell (rasjonell) og sosial (empatisk)
|
|||
|
innrettet viten (kunnskap)</strong>. Denne teorien kan hjelpe deg <20> betrakte
|
|||
|
mellommenneskelige relasjoner p<> en ny m<>te. Den beskriver to ulike m<>ter vi kan
|
|||
|
vurdere det vi ser eller h<>rer. Selv om hver og en av oss kan tenkes <20> bruke
|
|||
|
disse to ulike metodene i ulikt omfang og i ulike sammenhenger kan det v<>re lurt
|
|||
|
<EFBFBD> forestille oss to personer som ett eksempel. Den ene er framfor alt en <strong>
|
|||
|
individuell (rasjonell) innrettet vitende </strong>(Jonas) og den andre (Anne)
|
|||
|
er hovedsaklig en <strong>sosial (empatisk) innrettet vitende</strong>. </p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>Jonas liker <20> v<>re s<> 'objektiv' som mulig uten <20> involvere f<>lelsene
|
|||
|
sine. N<>r han diskuterer med andre som kanskje har andre meninger enn han,
|
|||
|
foretrekker han <20> forsvare sine egne ideer med logikk for <20> finne 'smutthull'
|
|||
|
i andres argumentasjon. Jonas er en sv<73>rt <strong>individuell (rasjonell)
|
|||
|
innrettet vitende</strong>. </li>
|
|||
|
<li>Anne viser mer f<>lelser mot andre. Hun har utviklet empati og hun har en
|
|||
|
tendens til <20> lytte og stille sp<73>rsm<73>l til hun f<>ler at hun f<>r kontakt og kan
|
|||
|
forst<73> den andres utgangspunkt. Hun l<>rer gjennom <20> dele de erfaringene som
|
|||
|
f<>rte til kunnskapen hun finner hos andre. N<>r hun snakker med andre unng<6E>r
|
|||
|
hun konfrontasjon og pr<70>ver ofte <20> hjelpe den andre om hun f<>r mulighet til
|
|||
|
det gjennom <20> komme med logiske forslag. Anne er en sv<73>rt <strong>sosialt
|
|||
|
(empatisk) innrettet vitende</strong>. </li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<p>La du merke til den kj<6B>nnsmessige forskjellen her? En del studier tyder p<> at
|
|||
|
det statistisk er en slik forskjell. Hver person kan bare befinne seg mellom
|
|||
|
ytterpunktene p<> denne skalaen. Om man vil ha en samarbeidende og effektiv
|
|||
|
gruppe av studenter/elever s<> er det best at en bruker begge m<>tene <20> tilegne
|
|||
|
seg kunnskap p<>. I spesielle situasjoner som i nettbasert forum kan ett enkelt
|
|||
|
innlegg til en person vise en av disse egenskapene, eller t.o.m. begge. Noen som
|
|||
|
normalt er sv<73>rt sosialt (empatisk) innrettet kan skrive innlegg som virker
|
|||
|
sv<EFBFBD>rt individuelle (rasjonelle) og omvendt. M<>let med <20> bed<65>mme/vurdere hvert
|
|||
|
innlegg er <20>: </p>
|
|||
|
<blockquote>
|
|||
|
<p>a) hjelpe deg <20> tenke p<> disse sp<73>rsm<73>lene n<>r du leser andre innlegg<br>
|
|||
|
b) gi tilbakemelding til hver forfatter av innlegg om hvordan de oppfattes av
|
|||
|
andre </p>
|
|||
|
</blockquote>
|
|||
|
<p>Resultatene brukes ikke p<> noen m<>te for <20> bed<65>mme/gi karakter til det som
|
|||
|
studentene/elevene skriver, det er kun for <20> hjelpe til med <20> forbedre
|
|||
|
kommunikasjonen og l<>ringsprosessen. </p>
|
|||
|
<hr>
|
|||
|
<p>Hvis du er interessert i <20> lese mer om dette s<> f<>r du her noen referanser
|
|||
|
til de forfatterne som i utgangspunktet utviklet disse ideene: </p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986).
|
|||
|
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
|
|||
|
NY: Basic Books. </li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
|
|||
|
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal
|
|||
|
education, 75(5), 14-19. </li>
|
|||
|
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of
|
|||
|
two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. & </li>
|
|||
|
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by
|
|||
|
<20>Women<65>s Ways of Knowing<6E> (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books. </li>
|
|||
|
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A.
|
|||
|
F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
|
|||
|
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766. </li>
|
|||
|
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as
|
|||
|
learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|