moodle/lang/no/help/forum/ratings.html

66 lines
4.0 KiB
HTML
Raw Normal View History

2003-11-28 09:08:54 +00:00
<P ALIGN=CENTER><B>Vurdering av foruminnlegg</B></P>
<p>Individuelle innlegg kan bed<65>mmes/vurderes/gis karakter ved hjelp av en skala
og ut fra teorien om <strong>individuell (rasjonell) og sosial (empatisk)
innrettet viten (kunnskap)</strong>. Denne teorien kan hjelpe deg <20> betrakte
mellommenneskelige relasjoner p<> en ny m<>te. Den beskriver to ulike m<>ter vi kan
vurdere det vi ser eller h<>rer. Selv om hver og en av oss kan tenkes <20> bruke
disse to ulike metodene i ulikt omfang og i ulike sammenhenger kan det v<>re lurt
<EFBFBD> forestille oss to personer som ett eksempel. Den ene er framfor alt en <strong>
individuell (rasjonell) innrettet vitende </strong>(Jonas) og den andre (Anne)
er hovedsaklig en <strong>sosial (empatisk) innrettet vitende</strong>. </p>
<ul>
<li>Jonas liker <20> v<>re s<> 'objektiv' som mulig uten <20> involvere f<>lelsene
sine. N<>r han diskuterer med andre som kanskje har andre meninger enn han,
foretrekker han <20> forsvare sine egne ideer med logikk for <20> finne 'smutthull'
i andres argumentasjon. Jonas er en sv<73>rt <strong>individuell (rasjonell)
innrettet vitende</strong>. </li>
<li>Anne viser mer f<>lelser mot andre. Hun har utviklet empati og hun har en
tendens til <20> lytte og stille sp<73>rsm<73>l til hun f<>ler at hun f<>r kontakt og kan
forst<73> den andres utgangspunkt. Hun l<>rer gjennom <20> dele de erfaringene som
f<>rte til kunnskapen hun finner hos andre. N<>r hun snakker med andre unng<6E>r
hun konfrontasjon og pr<70>ver ofte <20> hjelpe den andre om hun f<>r mulighet til
det gjennom <20> komme med logiske forslag. Anne er en sv<73>rt <strong>sosialt
(empatisk) innrettet vitende</strong>. </li>
</ul>
<p>La du merke til den kj<6B>nnsmessige forskjellen her? En del studier tyder p<> at
det statistisk er en slik forskjell. Hver person kan bare befinne seg mellom
ytterpunktene p<> denne skalaen.&nbsp; Om man vil ha en samarbeidende og effektiv
gruppe av studenter/elever s<> er det best at en bruker begge m<>tene <20> tilegne
seg kunnskap p<>. I spesielle situasjoner som i nettbasert forum kan ett enkelt
innlegg til en person vise en av disse egenskapene, eller t.o.m. begge. Noen som
normalt er sv<73>rt sosialt (empatisk) innrettet kan skrive innlegg som virker
sv<EFBFBD>rt individuelle (rasjonelle) og omvendt. M<>let med <20> bed<65>mme/vurdere hvert
innlegg er <20>: </p>
<blockquote>
<p>a) hjelpe deg <20> tenke p<> disse sp<73>rsm<73>lene n<>r du leser andre innlegg<br>
b) gi tilbakemelding til hver forfatter av innlegg om hvordan de oppfattes av
andre </p>
</blockquote>
<p>Resultatene brukes ikke p<> noen m<>te for <20> bed<65>mme/gi karakter til det som
studentene/elevene skriver, det er kun for <20> hjelpe til med <20> forbedre
kommunikasjonen og l<>ringsprosessen. </p>
<hr>
<p>Hvis du er interessert i <20> lese mer om dette s<> f<>r du her noen referanser
til de forfatterne som i utgangspunktet utviklet disse ideene:&nbsp; </p>
<ul>
<li>Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., &amp; Tarule, J.M. (1986).
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
NY: Basic Books. </li>
<li>Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
</li>
<li>Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking &amp; connected knowing. Liberal
education, 75(5), 14-19. </li>
<li>Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of
two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &amp; </li>
<li>Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by
<20>Women<65>s Ways of Knowing<6E> (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books. </li>
<li>Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., &amp; Mansfield, A.
F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766. </li>
<li>Galotti, K. M., Reimer, R. L., &amp; Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as
learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
</li>
</ul>